Språkutveckling

När barn lär sig ett språk utvecklar de parallellt flera olika delar.

Vilka delar ingår i språkutveckling?

När barn lär sig ett språk utvecklar de parallellt flera olika delar. De lär sig pragmatik hur man använder ett språk,  lexikon –  utvecklar sitt ordförråd, grammatik – regler för hur man sätter samman ord, satser och fraser, fonologi – hur man uttalar ljud eller formar händerna eller bokstäver och sätter dem samman för att bilda ord eller tecken, prosodi – hur man kan variera talet med hjälp av rytm, styrka och melodi/tonhöjd för att ge det innebörd. Och utöver dessa 5 delar brukar man även räkna in läs och skrivutvecklingen i språkets utveckling.

Är ni mer nyfikna så kan ni läsa mer i detta kompendiet.

Karlstadsmodellen

Karlstadsmodellen är en modell för språkträning med grund i de humanistiska lärandeteorierna, som är utvecklad av Irene Johansson, där all språkträning anpassas till det enskilda barnet.

Örebroprojektet

Ett projekt i att utveckla ett arbete där alla elever på en skola eller helst en stad skulle kunna få språkträning enligt Karlstadsmodellen. Jag insåg att nyckel till detta ligger i personalens kompetens och vad och hur de tänker runt språkutveckling. Hur kunde man höja medvetenheten om hur språket utvecklas hos personalen? Detta mynnade ut i ”Örebroprojektet” 

Vill du veta mer? Kontakta mig.

Om jag inte har möjlighet att svara när du ringer, så återkopplar jag inom 24 timmar.

Email northernvoice@outlook.com