Ett projekt för allas rätt till språk
Karlstadsmodellen som verktyg i skolan
Hur kan man främja språkutveckling hos språkligt utsatta elever?
Visionen om att utveckla ett arbete där alla elever på en skola eller helst i en hel stad eller i ett helt land skulle kunna få den språkträning de har rätt till
Projektet startade när jag började fundera på hur man skulle kunna jobba med att utveckla ett arbete där alla elever på en skola eller helst en stad skulle kunna få språkträning enligt Karlstadsmodellen. Jag insåg att nyckel till detta ligger i personalens kompetens och vad och hur de tänker runt språkutveckling. Hur kunde man höja medvetenheten om hur språket utvecklas hos personalen? Detta mynnade ut i ”Ett projekt för allas rätt till språk” som vi nu jobbar med hos oss på vår skola.
2019-2020 kartlade vi ca 60 barns förmåga till språkliga handlingar, vilket mynnade ut i rapporten Språkliga handlingar Skolpersonals bedömningar av 58 elever i särskolan (iakm.se) (Johansson et al, 2020).
Sedan 2019 håller vi genom ett pilotprojekt på att utveckla en modell för hur man kan använda arbetslagen på skolan som ett nätverk runt barnen. Detta för att höja kvalitén på elevernas undervisning så de kan få utvecklas till sin fulla potential. Vi gör det genom att höja medvetenheten om hur språkutveckling sker generellt och kopplar det till praktiskt arbete i arbetslagen genom att noga kartlägga och diskutera varje barns språkliga nivå och behov.
Ht 2021 startade vi upp en arbetsgrupp på skolan med de personer som är utbildade handledare i Karlstadsmodellen för att se hur vi kan lyfta språkutvecklingen på hela skolan. Detta läsår jobbar vi med att se över stödmaterial för kartläggning av elevernas språkliga kompetens genom att omarbeta kommunikationsdelen av träningsskolans IUP-hjälp utifrån Karlstadsmodellen och de nya kursplanerna LGRSÄR22 som börjar gälla ht 2022. Detta för att försöka få fram ett kartläggningsdokument som blir användbart i skolan, stödjer personal i att se hur språkutveckling sker, vilket steg som man kan förvänta efter nästa och som även blir bra dokument att skicka med vid överlämningar mellan stadier för att kunskap om eleven inte ska gå förlorad.
Rapporten ”Språkliga handlingar…” för nedladdning
Vill du veta mer om ”Ett projektet för allas rätt till språk”?
Kontakta mig!
0739-31 83 10
Om jag inte har möjlighet att svara när du ringer, så återkopplar jag inom 24 timmar.
Email northernvoice@outlook.com